mandag den 10. oktober 2011

Forskellen mellem karaktergivning

Jeg kan stadigvæk huske min første dag i skole i Mexico, det startede hårdt ud med en fysik prøve. Dagen efter endnu en og endnu en og endnu en... de blev selvfølgelig alle sammen vurderet og givet karakterer. Det var så ekstremt at vi fik vist vores karakterer hver måned på en storskærm (i hvert fag), så vi kunne se hvad vi ikke havde afleveret, og hvad vi havde fået i de individuelle opgaver. Det var utroligt belastende at altid få at vide hvor enten god eller dårlig man var, og der var flere der skammede sig over det. Set fra en anden vinkel var det fedt at vide hvor man stod i de forskellige fag og hvor man skulle arbejde hårdere.
Nu er jeg jo kommet tilbage til Danmark og startet i gymnasiet, og selvfølgelig skal jeg have vent op og ned på min verden... igen. For at sige det kort har jeg kun, indtil videre, fået vurderet 2 ting i løbet af ca. 2 måneder!! Det er virkelig irriterende på mange måder, at jeg ikke har nogen ide om hvorvidt det går godt eller dårligt. Jeg regner absolut med at det går godt, da jeg har afleveret alt til tiden, og gjort meget ud af mit arbejde, men man er overhovedet ikke sikker på det. Dog kan jeg godt se de gode ting ved det. For det første tager det meget stress af dem som har problemer i skolen, men stadigvæk burde de i det mindste få en vurdering omkring deres standpunkt indtil videre. Det kan da ikke være rigtigt at de (når jeg siger de er det fordi jeg regner med at jeg har det fint) skal vandre i blinde!! Men på den anden side er det også fedt at alt ikke handler om hvem har fået de bedste karakterer og hvem der har de laveste, det giver et mere afslappet miljø i klassen.
Mit forslag til hvordan det "burde" være, er at ALLE opgave afleveringer skal gives karakter, men at det kun er det individuelle menneske der har mulighed for at se dem. Det ville hjælpe folk med at vurdere sig selv, og hvor man burde forsøge at udvikle sig. Dog skal det ikke være sådan at vi får karakterer for ALT. Dette skaber et utroligt højt pres for individet, som også har andre ting at tænke på såsom sit social liv osv.

Jeg prøver noget som jeg ikke har prøvet før, men jeg vil gerne starte en diskussion med dem som læser min blog, så hvis i vil fortælle jeres mening ville det være fedt :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar