mandag den 6. juni 2011

Vancouver

Idag da jeg var inde hos UdeM Programas Internacionales, var der en af dem som arbejder derinde som havde fødselsdag. Vi sad allesammen inde i møde lokalet og talte om en del forskellige ting. Det emne som interesserede mig meget var at 4-5 stykker af personalet havde været på en foretningstur til Vancouver, Canada. De talte om alle de forskellige ting de havde lavet og om hvordan deres fremvisninger havde gået. De talte også om bus og tog systemer og om billetkøb. De talte om hvordan det kan være at de købte deres billet og ikke blev checket en eneste gang. Deres konklusion var at i Vancouver var det del af kulturen at staten har tillid til deres folk og alle betaler som følge af dette.


Det fik mig til at tænke om Danmark. Jeg kan huske at min far altid har fortalt mig at jeg skal købe togbillet selvom at jeg er sikker på at jeg ikke bliver checket og folk i Danmark køber normalt også deres billetter (selvfølgelig er der dem som ikke gør det). Det har forsaget at DSB ikke har så mange kontrolører i togene og specielt ikke i busserne. Jeg er i alt blevet checket i en bus 2 gange i mit liv, og jeg har taget en del buser. Det er enten det der er grunden, ellers er det at DSB ikke gider bruge penge på at hyre flere folk xD.


Da de havde talt om at tillid var der i Vancouver og det er grunden til at folk betaler, reflekterede de over Mexico. De sagde at her er det hvordan man kan slippe afsted med at betale så lidt som muligt, og derfor bliver man altid kontrolleret i togene (jeg har ikke selv taget et tog herovre, så det jeg skriver er baseret på hvad jeg hørte fra mine "kollegaer").

Ingen kommentarer:

Send en kommentar