onsdag den 15. juni 2011

The concept of money

En af de ting som jeg har stornydt herovre, har været at alt er ca. halvt så dyrt. En dåse cola koster 7 pesos, og i Danmark koster den ca 20 pesos. Det har betydet at alt har været en hel del billigere for mig. Dog er alt UTROLIGT dyrt for mine venner. I Danmark er gennemsnits lønnen for en der er under 18 er 80 kr. i timen (182 pesos) mens i Mexico er den helt nede på 9 kr. i timen (20 pesos). Hvis man skulle sammenligne dem ville det betyde at danskerne får 182 pesos til at købe noget der koster 20, altså forholdet er 9.1 mens mexicanerne får 20 pesos til at købe noget der koster 7 pesos, forholdet er derfor i lig med 2.9. For at sige det mere præcist tjener de unge i Danmark 3.14 gange mere end de unge mexicanere.
Min pointe med det her var for at forklare hvordan mexicanere ser på penge. Da de skal arbejde længere tid på at opnå den samme mængde som danskerne, værdsætter de dem langt mere. I mit hus fx bliver der aldrig smidt mad ud, og hvis der gør bliver min mor utrolig sur.
Jeg synes det har været dejligt at kende folk som virkelig værdsætter vær eneste mønt, da det har lært mig at være mere eftertænksom med de penge jeg tjener/modtager og ikke bare bruge dem på alt det ragelse jeg har lyst til, men mere til hvad jeg har brug for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar